U bent hier: Home » Blog » AdWords

Aan AdWords beginnen?


Google AdWords

Met een AdWords-campagne adverteer je via Google in een speciaal programma door Google ontworpen. Ik schrijf daarin hele korte en kleine advertenties die je vervolgens naast, of boven, de zoekresultaten in Google terugziet. Zoekt een gebruiker van Google bijvoorbeeld op de termen; ‘zonnebank’ en ‘gorinchem’ dan verschijnen er advertenties van Zonnestudios in Gorinchem aan de top, boven de gebruikelijke zoekresultaten in Google. De bovenste advertentie is de hoogste bieder op specifieke zoektermen en woordcombinaties. Een advertentie wordt aangeduid door de afkorting Adv. En je kunt er ook een link naar je website in plaatsen. 

Waarom AdWords

AdWords is een onderdeel van uw online marketingstrategie. Behalve door het plaatsen van informatieve teksten op je website, waar mensen werkelijk wat aan hebben, kun je met AdWords ook heel gericht adverteren. Je spitst je toe op mensen die specifieke zoektermen intypen, en dús speciale consumptiebehoeften hebben. Daar moet u zijn!

Zoektermen en combinaties

Door het bieden op zoektermen, bijvoorbeeld door 0,89 ct aan de woordcombinatie ‘zonnebank + Gorinchem’ te koppelen, betaal je 0,89 ct wanneer een internetgebruiker via díe zoekwoorden en de betreffende, door mij geplaatste advertentie, op uw website komt. Het is grappig, want je kunt ook op de woorden ‘zonbank’ of ‘zonnenbank’ of ‘Gorkum’ of ‘gorcum’ bieden. Kleine spelfoutjes in de zoektermen kosten dan maar 0,10 ct per klik, waardoor je met slimmigheden ook relatief voordelig, maar toch effectief kunt adverteren.

Creatief adverteren

De combinatie zonnebank en Gorinchem is in dit voorbeeld slecht gekozen, want er staan geen advertenties als je hierop zoekt. Althans vanuit Rotterdam. Je kunt namelijk ook regio’s uitsluiten, omdat je niet wilt dat iemand vanuit Groningen op jouw link klikt. Die woont tever weg en dan is een klik op je advertentie weggegooid geld. Maar zonnebank en Gorinchem zijn ter illustratie van de spelfoutjes en hoe je ermee creatief kunt zijn. 
Als er maar 1 zonnestudio in Gorinchem is, dan is adverteren ook niet zinvol. Dan sta je namelijk altijd bovenaan in Google.